F1

BTCC, DTM, F1 of Alfa Romeo challenge? Dan is dit het forum om het te plaatsen.

Gebruikersavatar
Hanalfa
916 Guru!
916 Guru!
Berichten: 528
Lid geworden op: di okt 02, 2012 19:34
Locatie: Veghel

Bericht door Hanalfa » wo sep 04, 2013 02:16

Het mooie van Monza is dat het er altijd kan spoken, net als Spa,..!

Maar veel plezier, benieuwd of je met trillende trommelvliezen en kippevel terug komt,. !?


Ciao Han

Alfa Romeo 166 2.5 V6 1999 Nero Vulcano
Alfa Romeo Spider 3.0 V6 12V 1997 Nero 601

Ergens in een droge warme schuur in NB.

Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo
Alfa Romeo 164 2.0 TS
Alfa Romeo 90 2.5 V6 QO
Alfa Romeo 33 1.4 IE SW
Lancia HPE 2.0 IE Executive

Gebruikersavatar
Veloce
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 1561
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 14:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Veloce » ma sep 09, 2013 11:13

Nou, ik ben ook weer terug onder de levenden. Weekendje naar Monza geweest, zaterdag 6:30u de deur uit, vannacht 1:00u thuis door wat vertraging op Malpenza.
Lang geleden dat ik weer eens een volledig F1-weekend heb meegemaakt, maar het was wel echt genieten tussen die knettergekke Italianen. De race zelf viel een beetje tegen, zeker omdat eigenlijk na een paar ronden wel duidelijk was dat Vettel weer gingen winnen. In het middenveld waren er wel wat gevechten en ook de Marussia's waren continu in gevecht....met elkaar. (spanneeeeend!) De GP was ook leuk om naar te kijken, zat echt enorm kort bij elkaar. Leuke competetieve klasse, en zó veel langerzamer dan een F1 zijn die dingen ook weer niet. (al zijn de F1's eigenlijk wat slomer geworden de laatste jaren, zitten nu toch meer dan 10 seconden boven het ronderecord uit 2004!)

Op de tribune was het ook super gezellig, al was er zaterdag een Fins koppel van rond de 55-60 naast ons dat een beetje stampij was aan het maken omdat wij volgens hun niet op onze plaatsen zaten. (gewoon ijzeren banken met nummers op geschilderd) Maar omdat anderen wat breed zaten en velen maar gewoon ergens wat gaan zitten, wat het gewoon onduidelijk. Iedereen zei dat ze gewoon maar ergens moesten gaan zitten waar plek was (zoals velen doen), maar dat weigerden ze. Na een kwartier draaiden ze helemaal bij en toen was het goed en één en al gezelligheid. Voor ons zat nog een Russisch koppel van rond de 30 (leuke dame!) die bijna iedere(!) race gaan bekijken! De plek die we hadden uitgekozen was denk ik wel één van de betere op de baan. Groot scherm voor ons waardoor alles goed was te zien, laatste stukje rechte stuk te zien (met DRS-zone) en bij de eerste chicane na start/finish zijn redelijk wat inhaalacties of schiet er wel eens eentje rechtdoor.
Monza zelf vind ik ook echt wel een gaaf complex, ben ook nog even op de oude kom-baan geweest. Mooi dat ze die nog bijna volledig intact hebben gehouden. Ook de hele omgeving in dat immense park is gaaf en creëert veel sfeer. Het enige jammere was dat er véél te weinig catering was. De wachttijd om een pilsje of broodje te scoren was meer dan een uur! Dus op zondag gewoon zelf eten en drinken meegenomen, werd natuurlijk niet op gecontroleerd.

Het dreigde zaterdag wel nog bijna voor ons in de soep te lopen. We zouden op Linate landen en de persoon van GP Travel die ons 2 dagen zou ophalen/brengen stuurde en SMS dat hij wat later was. Eenmaal op 't vliegveld belde hij dat hij 't niet kon vinden en ook geen vlucht vanuit Brussel zag staan. Waardoor ik maar eens voorzichtig opmerkte op hij niet op Malpenza stond te wachten... :-) (het mooie is dat hij zelf die vlucht voor ons geboekt had!)
Hij bood aan dat we dan maar een taxi op zijn kosten zouden pakken, maar hij kon er ook binnen een half uur zijn. Omdat er toch pauze op de baan was tussen 13:00 en 14:00 hebben we gewoon op hem gewacht. Uiteindelijk waren we om 13:25u op het circuit, maar moesten wel nog een half uur lopen. Om 13:55u zaten we op onze stek, precies op tijd voor de kwalificatie. 's Avonds zaten we met 4 anderen via GP Travel in een Novotel in het noorden van de Milaan. Die avond dus lekker in de stad kunnen eten en wat gaan drinken. Dag erna 's ochtends meteen aar Monza en na de podiumceremonie weer het busje in om eerst andere mensen om Linate te droppen en ons naar Malpenza.


Nog ff wat fotootjes:

[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]

Bij de GP2 zat het erg kort op elkaar en ging er ook vaker wat mis
[ external image ]


Videootje van de start:
http://www.youtube.com/watch?v=vcYmHtkBdGQ

En de driver parade. Alle Italianen werden helemaal gek, tot aan rookbommen met rode rook aan toe! (op 't einde links in beeld): http://www.youtube.com/watch?v=Ado4aYkxyF4

Wat me trouwens wel opvalt is hoeveel fans teams als Red Bull en vooral Lotus hebben, ondanks dat ze nog niet zo heel lang actief in de F1 actief zijn. Raikkonen rijdt pas 1,5 jaar weer mee en het team bestaat ook pas 1,5 jaar in deze goudzwarte hoedanigheid meen ik. Maar echt ongelofelijk veel mensen die je met petjes en truitjes hier van ziet. Dat je veel RBR ziet snap ik wel, al jaren succesvol en er zijn altijd mensen die daar gevoelig voor zijn om daarom maar te gaan supporteren. (hoewel ik zelf juist altijd de underdogs sympathieker vind)


'65 Giulia 1600 Super
'03 156 3.2 GTA SW

Arrivederci:
GTV 3.0 V6 24v '98
Giulia Super '74 & '76
75 TS '88 & '89 & 75 TB '87
Alfetta 2.0 Berlina '81
Spider 2.0 Veloce '86
155 2.5 V6 12v Savali '92
164 2.0 V6 TB '95
166 2.0TS '98

Gebruikersavatar
Hanalfa
916 Guru!
916 Guru!
Berichten: 528
Lid geworden op: di okt 02, 2012 19:34
Locatie: Veghel

Bericht door Hanalfa » ma sep 09, 2013 16:51

Ja mooi man, krijg weer kippenvel als ik je eerste filmpje bekijk.

Leuke van Monza is dat er 75% vol gas word gereden, het snelste circuit van allemaal, maar zelf ook zo ervaren, zo gauw als de eerste pits stops plaatst vinden ben je soms helemaal het spoor bijster, en weet je vaak niet meer wie waar rijd, en dan is het wel weer leuker achter de TV.

Maar wat vond je van het geluid, en het "klappen" van de versnellingsbak tijdens het overschakelen?

Monza is leuk, Imola is nog veel gekker, als Ferrari daar pole rijd staat het hele dorp op zijn kop, tot laat in de nacht mensen met vlaggen uit hun auto's, en andere idioten toestanden.

Maar wel mooi, je moet het eens in je leven hebben meegemaakt !


Ja volgend jaar ga ik ook maar weer eens,.


Ciao Han

Alfa Romeo 166 2.5 V6 1999 Nero Vulcano
Alfa Romeo Spider 3.0 V6 12V 1997 Nero 601

Ergens in een droge warme schuur in NB.

Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo
Alfa Romeo 164 2.0 TS
Alfa Romeo 90 2.5 V6 QO
Alfa Romeo 33 1.4 IE SW
Lancia HPE 2.0 IE Executive

Gebruikersavatar
Veloce
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 1561
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 14:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Veloce » di sep 10, 2013 09:45

Ik vond het geluid eigenlijk een beetje tegenvallen... :oops:
Ja, het is hard, scherp en ook die klappen bij het schakelen. Maar je hoort gewoon dat die blokken bij lange na niet op hun maximum presteren. Door de huidige regels kan dat natuurlijk ook niet, maar daardoor merk je wel dat ze enorm zijn terug geschroefd.

Ze zijn nog steeds retesnel en met name het gemak waarmee ze een bocht nemen is fenomenaal. Bijna alle tijdwinst komt tegenwoordig door het verbeterde weggedrag. Als je ziet hoe stabiel zo'n F1-auto blijft als hij van 345km/u afremt naar 70km/u en je kijkt ook naar filmpje van 10-15 jaar geleden dan zie je het verschil meteen. Daar zwabberde een auto de bocht in door de onstabiliteit van het aanremmen en stuiterde de bocht uit door tractieproblemen. Tegenwoordig is het alsof ze op rails rijden, echt ongelofelijk op zo'n hoge snelheid. Maar dat maakt het ook allemaal wat minder spectaculair. Zelfs blokkerende wielen zie je nauwelijks! Of nog maar te zwijgen over overstuur bij het uitkomen van de bocht, zeker met de huidige banden is dat gewoon onmogelijk omdat dan gelijk je banden de prullenbak in kunnen. In interviews met coureurs lees je ook dat ze niet maximaal gaan, maar gewoon per sector uitrekenen hoe hard ze kunnen zonde hun banden te slopen.

Om het even in perspectief te plaatsen:
Een F1 auto heef tegenwoordig ongeveer 800pk. Voordat de huidige regels kwamen (5jr geleden ofzo) gingen ze al over de 1000pk. (atmosferisch hè, turbo telt niet :wink: ) Zonder de regel dat een blok lang mee moet gaan halen ze nu makkelijk het dubbele vermogen uit dat blok.
Het ronderecord op Monza is al 10 jaar oud (1:21min, Barrichello), tegenwoordig zijn ze een seconde of 7 langzamer per rondje. (en 10jr ontwikkeling in F1 is héél veel!)
Het verschil met de klasse er onder (GP2, voorheen Formule 3000) is ook niet meer zo groot. De snelste GP2's rijdt rondjes van 1:31-nogwat, terwijl de Marussia's 1:27min rijden, dat is maar 4 seconden sneller! De GP2's zijn niet echt sneller geworden, maar de F1's gewoon langzamer.


'65 Giulia 1600 Super
'03 156 3.2 GTA SW

Arrivederci:
GTV 3.0 V6 24v '98
Giulia Super '74 & '76
75 TS '88 & '89 & 75 TB '87
Alfetta 2.0 Berlina '81
Spider 2.0 Veloce '86
155 2.5 V6 12v Savali '92
164 2.0 V6 TB '95
166 2.0TS '98

Gebruikersavatar
jparkenbout
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 3273
Lid geworden op: do aug 31, 2006 10:43
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door jparkenbout » di sep 10, 2013 19:43

Lijkt mij echt supergaaf om live mee te maken. Van de filmpjes krijg je al kippe(n)vel.


Nu: GTV 2.0 V6 TB Blu Vela
Eerst: GTV 2.0 TS 16V Rosso Alfa

Ik weet niet meer wat ik gisteravond deed, maar het wordt mijn nieuwe hobby.

Gebruikersavatar
Bart S
916 Guru!
916 Guru!
Berichten: 896
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 12:01
Locatie: Lelystad

Bericht door Bart S » wo sep 11, 2013 10:42

Veloce schreef:Ik vond het geluid eigenlijk een beetje tegenvallen... :oops:
Als je ziet hoe stabiel zo'n F1-auto blijft als hij van 345km/u afremt naar 70km/u en je kijkt ook naar filmpje van 10-15 jaar geleden dan zie je het verschil meteen. Daar zwabberde een auto de bocht in door de onstabiliteit van het aanremmen en stuiterde de bocht uit door tractieproblemen.
Klopt zeker. Met uitzondering van de McLaren van tweede helft jaren negentig dan. Deze auto's lagen zichtbaar stabieler in de bochten dan alle andere bolides. Maar dat waren dan ook Newey-ontwerpen.



Gebruikersavatar
Hanalfa
916 Guru!
916 Guru!
Berichten: 528
Lid geworden op: di okt 02, 2012 19:34
Locatie: Veghel

Bericht door Hanalfa » do sep 12, 2013 06:20

Dit is het mooiste V12 geluid van Ferrari, wat ik ooit heb in den live heb meegemaakt,.. 1993, Berger samen met Alesi,..!!

http://www.youtube.com/watch?v=nTeZRlpVweo

Ik zat destijds op de tribune,.. kippevel,!!

Niet normaal wat heb ik genoten, nemen ze me noooooit meer af, zo kicken,..!


Ciao Han

Alfa Romeo 166 2.5 V6 1999 Nero Vulcano
Alfa Romeo Spider 3.0 V6 12V 1997 Nero 601

Ergens in een droge warme schuur in NB.

Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo
Alfa Romeo 164 2.0 TS
Alfa Romeo 90 2.5 V6 QO
Alfa Romeo 33 1.4 IE SW
Lancia HPE 2.0 IE Executive

Gebruikersavatar
Veloce
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 1561
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 14:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Veloce » do sep 12, 2013 09:23

En dan post je een filmpje van de Corse Clienti waar ze een teruggeschroefde motor in gebruiken. :wink:

Maar er zijn wel meer gave F1-geluiden hoor. Die Ferrari's klinken naturlijk prachtig (niet alleen in '93 ;) ) omdat het een V12 was en ook echt een specifiek geluid geeft. Mooi vol geluid, maar niet echt hard en veel toeren draaiden ze toen nog niet. (ergens tussen 11 en 14.000rpm.

Welke ook héél herkenbaar is, is de McLaren V10 van 2000 (MP4/15) en 2001 (MP4/16) met Häkkinen en Coulthard. Ik ben echt totaal geen McLaren- en al helemaal geen Mercedes-fan, maar die motor klonk zó bizar gaaf! Een enorm hoog gejank dat echt met geen enkele andere V10 te vergelijken was.

Check: http://youtu.be/-n1xf20nXjI

En: http://youtu.be/U3Q5bfOGPYQ


En natuurlijk de epische BRM 1.5 liter V16 (eigenlijk H16): http://youtu.be/fZMPDCNyQxE


'65 Giulia 1600 Super
'03 156 3.2 GTA SW

Arrivederci:
GTV 3.0 V6 24v '98
Giulia Super '74 & '76
75 TS '88 & '89 & 75 TB '87
Alfetta 2.0 Berlina '81
Spider 2.0 Veloce '86
155 2.5 V6 12v Savali '92
164 2.0 V6 TB '95
166 2.0TS '98

Gebruikersavatar
Hanalfa
916 Guru!
916 Guru!
Berichten: 528
Lid geworden op: di okt 02, 2012 19:34
Locatie: Veghel

Bericht door Hanalfa » do sep 12, 2013 14:01

Leuk die MC Laren V10,

Kan niet op tegen de V12 van Ferrari.

Dat janken, gillen kan alleen de V12.

http://www.youtube.com/watch?v=c-rNiswUhQ4

Spreek uit eigen ervaring, maar ieder zo zijn keuze.


Ciao Han

Alfa Romeo 166 2.5 V6 1999 Nero Vulcano
Alfa Romeo Spider 3.0 V6 12V 1997 Nero 601

Ergens in een droge warme schuur in NB.

Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo
Alfa Romeo 164 2.0 TS
Alfa Romeo 90 2.5 V6 QO
Alfa Romeo 33 1.4 IE SW
Lancia HPE 2.0 IE Executive

Gebruikersavatar
Veloce
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 1561
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 14:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Veloce » do sep 12, 2013 15:08

We weten nu onderhand wel dat je er ooit bij bent geweest...

En je bent heus niet de enige die uit ervaring spreekt op dit forum. (En ik doel dan niet alleen op mezelf)


'65 Giulia 1600 Super
'03 156 3.2 GTA SW

Arrivederci:
GTV 3.0 V6 24v '98
Giulia Super '74 & '76
75 TS '88 & '89 & 75 TB '87
Alfetta 2.0 Berlina '81
Spider 2.0 Veloce '86
155 2.5 V6 12v Savali '92
164 2.0 V6 TB '95
166 2.0TS '98

Gebruikersavatar
Hanalfa
916 Guru!
916 Guru!
Berichten: 528
Lid geworden op: di okt 02, 2012 19:34
Locatie: Veghel

Bericht door Hanalfa » vr sep 13, 2013 06:05

?

Deel je mening en passie.

Rare reactie,.

Ja jammer, :sad:


We waren ooit in de jaren '90 in Monaco met de fanclub van Jos Verstappen, hij reed toen bij Beneton samen met Miachel Schumacher in het zelfde team.

Zaterdag na de pole, lekker stappen in Monaco, we komen met 6 vrienden in een club terecht, leuk vol met jet set en fotomodellen, ook vele Nederlandse meisjes, raken aan de praat, gezellig, komt opeens Flavio Briatorre met Miachel Schumacher binnen en nog wat team leden.

Biertje koste daar omgerekend FL 150,. ja is geen gein, we zijn aan de praat geraakt met Flavio, Flavio en de crew een biertje/drankje aangeboden.

Eind van het verhaal, we zijn met zijn zessen als een balletje daar naar buiten gerold,.. en niets afgerekend, Ha.,ha.

Mooiste tijd van mijn leven, jammer genoeg voorbij, maak je maar 1 keer mee in je leven.

Gemiddeld genomen koste destijds een F1 weekend tussen de 3000 en 4000 gulden, woensdag weg en maandagmorgen weer thuis, en wel alle trainingen meemaken, toen waren nog op de donderdag trainingen.

En iedere avond stappen,. we zaten in de mooiste hotels, kon niet op,.!

Mooiste tijd van mijn leven, (Oeps had ik al gezegd).



Ja jammer dat vele van jullie dit niet hebben kunnen meemaken.


Tegenwoordig kost het toch wel geld om een circuit te bezoeken, maar als je ooit besluit, ik wil het 1 keer meemaken, ga dan naar Spa, mooiste circuit van allemaal.

En nog dichtbij Nederland, in een paar uur ben je er,. ^O^


Ciao Han

Alfa Romeo 166 2.5 V6 1999 Nero Vulcano
Alfa Romeo Spider 3.0 V6 12V 1997 Nero 601

Ergens in een droge warme schuur in NB.

Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo
Alfa Romeo 164 2.0 TS
Alfa Romeo 90 2.5 V6 QO
Alfa Romeo 33 1.4 IE SW
Lancia HPE 2.0 IE Executive

Gebruikersavatar
Fré
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 1847
Lid geworden op: zo jan 16, 2011 15:49
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Fré » wo okt 09, 2013 21:23

Er wordt de laatste tijd heel wat gepraat over de snelheid van Vettel. Sinds hij in Singapore 2 seconden per ronde weg reed en een aantal uitspraken van hem zetten één en ander in de spotlight.


Er zou een traction control achtig systeem op de RB zitten wat deze snelheid mogelijk maakt. Bij het uitaccelereren zou de "restenergie" die normaal voor wielspin zorgt gebruikt worden om KERS op te laden. Dit onder andere d.m.v. sensoren op de achtervering. Geweldig stukje techniek weer en legaal.

Dit is natuurlijk de korte uitleg.


Enerzijds is dit weer een prachtig stukje techniek, anderzijds zorgt dit er ook weer voor dat het behoorlijk saai is wat betreft het WK :roll:




Ik kijk alvast uit naar Alonso en Kimi volgend jaar. Die twee zijn toch nog een categorie beter dan Vettel dus ik hoop dat ze samen iets kunnen beginnen tegen RB en Vettel. Veel hangt natuurlijk af van Ferrari zelf. Nog even los van de speculatie die ook volop bezig is dat Alonso misschien wel ergens anders gaat rijden.


Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo - 1996
Fiat Punto 1.4 - 2014
Citroën BX 1.6 RS - 1991

Gebruikersavatar
Veloce
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 1561
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 14:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Veloce » wo okt 09, 2013 21:34

Je hoort die auto heel erg duidelijk een apart geluid maken in de bochten, ook toen ik vorige maand in Monza was viel me dit op.
't Is natuurlijk logisch dat Vettel verdacht is gezien hij de laatste 4 races echt met enorme overmacht heeft gewonnen.
Ik geloof best dat Adrian Newey weer ergens een gaatje in de regelgeving heeft gevonden dat tegen het illegale aan zit maar (nog) niet verboden is. Het geluid waar de mensen het nu over hebben is namelijk niet nieuw voor me, vorig jaar op Spa viel het me ook op en dit jaar op Monza hadden de Caterhams dat geluid ook. (niet toevallig ook Renaults) Volgens mij is het gewoon het geluid van de "cylinder cutting", dat trucje gebruiken ze ook bij het inrijden van de pitsstraat. Dan klinkt hij net als hij enorm begrenst wordt, dat wordt hij eigenlijk ook doordat ze de cylinders uit schakelen.

Echter de geleerden weten nog steeds niet wat Vettels voordeel is. Sommigen zeggen dat het dit geschreven geluid is en dat ze die cylinder cutting goed benutten, andere hebben het weer over het Kers-verhaals zoals Fré zegt. Het lijkt in ieder geval op een verkapte tractie controle. En wéér anderen zeggen weer dat RBR toch een bepaalde vorm van een blown diffusor heeft.

Hier is vanalles te lezen: http://www.racecar-engineering.com/news ... -revealed/



De eerste auto die langs komt is Vettel, bij de apex hoor je hem even "brommen"
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... DwXOPN7ZIM


'65 Giulia 1600 Super
'03 156 3.2 GTA SW

Arrivederci:
GTV 3.0 V6 24v '98
Giulia Super '74 & '76
75 TS '88 & '89 & 75 TB '87
Alfetta 2.0 Berlina '81
Spider 2.0 Veloce '86
155 2.5 V6 12v Savali '92
164 2.0 V6 TB '95
166 2.0TS '98

Gebruikersavatar
Bart S
916 Guru!
916 Guru!
Berichten: 896
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 12:01
Locatie: Lelystad

Bericht door Bart S » do okt 10, 2013 09:01

Het was in Spa zo dat je de Red Bulls qua geluid (harde knallen) duidelijk kon onderscheiden zodra er gas werd gelost voor de bocht. Je wist wanneer er een Red Bull om de hoek zou komen. Het waren echt de enige bolides die dit hadden. Lotus dat met dezelfde motor rijdt, had dit in het geheel niet. Ik dacht dat er met de standaard ecu's niets meer te doen was met "engine mapping". Klaarblijkelijk is er toch iets gevonden.



Gebruikersavatar
Fré
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 1847
Lid geworden op: zo jan 16, 2011 15:49
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Fré » do okt 10, 2013 09:45

Er is nog steeds veel mogelijk met de engine mapping. Ik dacht wel dat ze aan het begin van het seizoen een aantal (8?) mappings moeten doorgeven en daarmee moeten ze het seizoen door.

Met die mappings kunnen ze wel (bijna) doen wat ze willen.


Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo - 1996
Fiat Punto 1.4 - 2014
Citroën BX 1.6 RS - 1991

Plaats reactie