F1

BTCC, DTM, F1 of Alfa Romeo challenge? Dan is dit het forum om het te plaatsen.

Gebruikersavatar
Veloce
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 1561
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 14:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Veloce » za nov 30, 2013 09:47

Het zou natuurlijk niet de eerste keer zijn dat men een F1-motor in een straatmodel doet testen, maar de vraag is of dit überhaupt nog wel mag volgens de regeltjes van de FIA? (Ergo: dit is dan geen F1 maar gewoon een new-generation straatmodelletje?)
Ferrari Testing the 2014 F1 V6 Turbo at Fiorano?

Hard to say what exactly Ferrari is up to but it certainly sounds turbocharged. * The idea they would go to the, not minor trouble of installing a 2014 drivetrain to a road going car is rather strange: it's hard to see what they could learn they could not on a dyno, where they can potentially simulate every track in the world. **On the plus side, *if it is a 2014 spec "power unit", *it sounds much better than previous *clips from Mercedes and Renault.

Beeld en geluid hier: klinkt toch wel gaaf! Doet me beetje denken aan de oude F1 Turbo's met dat gerochel.
http://blog.axisofoversteer.com/2013/11 ... bo-at.html


'65 Giulia 1600 Super
'03 156 3.2 GTA SW

Arrivederci:
GTV 3.0 V6 24v '98
Giulia Super '74 & '76
75 TS '88 & '89 & 75 TB '87
Alfetta 2.0 Berlina '81
Spider 2.0 Veloce '86
155 2.5 V6 12v Savali '92
164 2.0 V6 TB '95
166 2.0TS '98

Gebruikersavatar
Lamosca
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 3790
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 10:43
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Bericht door Lamosca » za nov 30, 2013 11:46

Veloce schreef:Het zou natuurlijk niet de eerste keer zijn dat men een F1-motor in een straatmodel doet testen, maar de vraag is of dit überhaupt nog wel mag volgens de regeltjes van de FIA? (Ergo: dit is dan geen F1 maar gewoon een new-generation straatmodelletje?)
Ferrari Testing the 2014 F1 V6 Turbo at Fiorano?

Hard to say what exactly Ferrari is up to but it certainly sounds turbocharged. * The idea they would go to the, not minor trouble of installing a 2014 drivetrain to a road going car is rather strange: it's hard to see what they could learn they could not on a dyno, where they can potentially simulate every track in the world. **On the plus side, *if it is a 2014 spec "power unit", *it sounds much better than previous *clips from Mercedes and Renault.

Beeld en geluid hier: klinkt toch wel gaaf! Doet me beetje denken aan de oude F1 Turbo's met dat gerochel.
http://blog.axisofoversteer.com/2013/11 ... bo-at.html
Tja het wordt een hele omschakeling komend jaar. Blijft jammer dat de atmosferische periode nu definitief ten einde is gekomen. Hoewel de pornofactor met de afgeknepen 2,4 V8's de laatste jaren ook al behoorlijk wat glans verloren had.

Het geluid in het filmpje klinkt in ieder geval al een stuk spannender dan wat we tot nog toe gehoord hadden. Als het dan toch turbo's moeten worden?, laat het dan ook maar flink roggelen, knallen en fluiten. :P

Wel weer gaaf dat Ferrari hun nieuwe F1 motor "gewoon" in een min of meer straatauto lepelt om te testen. Slimme marketing ook. Ze moeten ivm de emissie eisen uiteindelijk toch een keer zwichten voor de wereldwijde milieu terreur. Zo kan de vaste clientèle alvast een beetje wennen aan de downsized turbo motoren die we onvermijdelijk op de reguliere producten gaan terugzien.



Gebruikersavatar
Veloce
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 1561
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 14:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Veloce » zo dec 01, 2013 12:08

Het is zeker jammer, ja. Maar gewoon geen ontkomen meer aan. En daarnaast, vroeger waren er ook Turbo's. In een tijd dat de halve auto-industrie alleen nog maar turbomotoren levert is het vreemd dat de koningsklasse stug blijft vasthouden aan de atmosferische motor. De oude V10's waar men naar terug wil zijn ook maar 15 jaar beschikbaar geweest, maar die hadden tenminste wel een geweldig geluid. Daarvoor waren het louter V8's en daarvoor dus 4/6/8-cylinder Turbo's. Dat was toen wel een stuk spectaculairder dan nu, dat is wel jammer. Maar toen hoorde je echt niemand klagen over het geluid van die turboblokken. Het is gewoon een tijdsbeeld, de sport mot vooruit om ook de toppositie op het gebied van innovatie bast te blijven houden. Zelfs in de IndyCars rijden ze al met turbomotoren!
Maarja, wil je nog écht gave motorgeluid horen, dan ga je toch naar de oldtimerraces? Ik ga regelmatig naar Spa om daar dergelijke klasses te bewonderen, historische Le Mans-racer, oude Ferrari's, ex-DTM-auto's en dat soort werk. Helemaal briljant om te horen, gaaf toch dat er mensen zijn die deze dingen nog op de baan houden.

Ik was zelf ook eerst enorm teleurgesteld toen het nieuws naar buiten kwam, vond het jammer en vreesde een beetje voor een soort van WRC-achtrig gebeuren. Die auto's klinken ook allemaal als stofzuigers vind ik. WTCC idem, hoewel atmosferisch klinken die auto's ook saai. En om nou te zeggen dat ik de huidige 2.4 V8's van de afgelopen jaren zo spannend vond....niet echt eigenlijk. Je hoorde gewoon dat die blokken enorm afgeknepen werden om het 3 races vol te kunnen houden. 750pk uit een 2.4, wat een lachertje man. Zonder die restricties halen ze daar het twee-/driedubbele uit.

Ik ben overigens wel positief verrast als ik eerlijk moet zijn. Ik vreesde zoals gezegd voor een soort stofzuigergeluid, maar dit klinkt toch wel gaaf. Bekijk/beluister het filmpje nog waar eens op 1:42min, dat klinkt toch wel lekker.

Ferrari heeft overigens al aangegeven dat deze nieuwe motorregelementen ook de deur naar andere autosportklasses voor hun opent, zoals de LMP1/2-klasse op Le Mans/WEC. Dus stel dat de FIA lastig zou gaan doen over deze test, dan kunnen ze altijd nog zeggen dat het geen F1-test was maar een LMP1/2-test of iets dergelijks.
McLaren zal uiteraard precies 't zelfde trucje toepassen, die zullen ongetwijfeld zo'n motor in een MP4-12C of P1 gehangen hebben en hiermee, als dan niet 's nachts, hun testrondjes mee maken. Mercedes heeft nog wel ergens een (oude) DTM-auto staan met middenmotor waar dat blok in past. Maar hoe Renault dit gaat doen? Wellicht op de achterbank van een Clio? :-) (Zou mooie opvolger zijn voor de oude Clio V6)


Je ziet op dit screenshot ook duidelijk een airscoop bovenop het dak, dan kan dus echt geen toeval zijn dat de F1-luchthapper daar ook zit.
[ external image ]


'65 Giulia 1600 Super
'03 156 3.2 GTA SW

Arrivederci:
GTV 3.0 V6 24v '98
Giulia Super '74 & '76
75 TS '88 & '89 & 75 TB '87
Alfetta 2.0 Berlina '81
Spider 2.0 Veloce '86
155 2.5 V6 12v Savali '92
164 2.0 V6 TB '95
166 2.0TS '98

Gebruikersavatar
Lamosca
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 3790
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 10:43
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Bericht door Lamosca » zo dec 01, 2013 14:02

Veloce schreef:Ferrari heeft overigens al aangegeven dat deze nieuwe motorregelementen ook de deur naar andere autosportklasses voor hun opent, zoals de LMP1/2-klasse op Le Mans/WEC. Dus stel dat de FIA lastig zou gaan doen over deze test, dan kunnen ze altijd nog zeggen dat het geen F1-test was maar een LMP1/2-test of iets dergelijks.
McLaren zal uiteraard precies 't zelfde trucje toepassen, die zullen ongetwijfeld zo'n motor in een MP4-12C of P1 gehangen hebben en hiermee, als dan niet 's nachts, hun testrondjes mee maken. Mercedes heeft nog wel ergens een (oude) DTM-auto staan met middenmotor waar dat blok in past. Maar hoe Renault dit gaat doen? Wellicht op de achterbank van een Clio? :-) (Zou mooie opvolger zijn voor de oude Clio V6)
Ha, ha, F1 CLio. Hoewel ze in 1995 ook al een keer een F1 motor in een Renault Espace hebben gebouwd natuurlijk! :P http://www.youtube.com/watch?v=UeBriIWWi5Y

Maar Renault heeft nog wel een achterdeurtje hoor. Dochter Nissan (Infinity) heeft inmiddels al een LMP1 in 2014 spec proto klaar staan incl. Hybrid techniek. Ook Honda gaat waarschijnlijk hun F1 motor voor de F1 rentree uitproberen in een eigen LMP1 chassis.
Bijlagen
20879726601640562375.jpg



Gebruikersavatar
Jasper
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 1318
Lid geworden op: zo dec 09, 2007 14:05
Locatie: Groningen / Goutum
Contacteer:

Bericht door Jasper » zo dec 01, 2013 14:49

Veloce schreef:Maar hoe Renault dit gaat doen? Wellicht op de achterbank van een Clio? :-) (Zou mooie opvolger zijn voor de oude Clio V6)
Ze zijn naar verluid al druk bezig om het passend te maken in een Twizy.. :x
Bijlagen
eca86bd9e2eb12fc306e02.jpg


''The true story is, Alfa is never ever boring''

Alfa Spider 3.0 V6 L Garage

Gebruikersavatar
Veloce
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 1561
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 14:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Veloce » zo dec 01, 2013 15:00

Die optie wat Hendrik aandraagt is zo gek nog niet, daar had ik helemaal niet aan gedacht! Zou me inderdaad niet verbazen als ze het op deze manier zouden doen.
Andere optie zou een Megane Trophy kunnen zijn, die dingen hebben tenslotten ook een V6 (3.5 van Nissan) achterin liggen.
Die dingen rijden in het voorprogramma van de Worldseries by Renault. Meestal mensen met veel geld of celebrities, heb deze klasse vorig jaar bekeken op Spa. Maar wat een vreselijk laag niveau zeg! Klinkt overigens wel redelijk OK.

[ external image ]


'65 Giulia 1600 Super
'03 156 3.2 GTA SW

Arrivederci:
GTV 3.0 V6 24v '98
Giulia Super '74 & '76
75 TS '88 & '89 & 75 TB '87
Alfetta 2.0 Berlina '81
Spider 2.0 Veloce '86
155 2.5 V6 12v Savali '92
164 2.0 V6 TB '95
166 2.0TS '98

Gebruikersavatar
Lamosca
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 3790
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 10:43
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Bericht door Lamosca » vr dec 20, 2013 09:04




Gebruikersavatar
pieterb
916 Guru!
916 Guru!
Berichten: 944
Lid geworden op: di nov 04, 2008 17:46
Locatie: Groningen

Bericht door pieterb » zo dec 29, 2013 14:22

Hoor net dat Formule 1 ex rijder schumacher een zeer ernstig ongeval heeft gehad.
Niet met een raceauto maar op een ski piste, men praat over hersenletsel.
Pieter.



Maarten916
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 3418
Lid geworden op: di jul 30, 2013 22:47
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Maarten916 » zo dec 29, 2013 14:26

pieterb schreef:Hoor net dat Formule 1 ex rijder schumacher een zeer ernstig ongeval heeft gehad.
Niet met een raceauto maar op een ski piste, men praat over hersenletsel.
Pieter.
http://www.nusport.nl/overig/3664036/sc ... nhuis.html



Gebruikersavatar
Lamosca
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 3790
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 10:43
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Bericht door Lamosca » vr jan 10, 2014 08:45

Vroegah, toen alles beter was! :P

Jos Verstappen vaak verguisd, maar dit waren tenminste serieuze demo's. Voor 85.000 man publiek het ronderecord verbeteren op Zandvoort.

http://www.youtube.com/watch?v=hnikSB4o7UE#t=18



Gebruikersavatar
Toonqv
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 19:24
Locatie: Oost Souburg

Bericht door Toonqv » vr jan 10, 2014 20:35

Mooie beelden,brengt weer herrineringen naar boven ik was erbij toen als ventje van 14.


dagelijks vervoer:

vw caddy
volvo 850 2.0

156 sw (facelift ombouw) 1.8


gehad :33 imola ,33 16v QV ,33 permanent4 spider 916 2.0.

Gebruikersavatar
Lamosca
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 3790
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 10:43
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Bericht door Lamosca » wo jan 29, 2014 00:53

De eerste F1 test kilometers van het 2e Turbo tijdperk zijn vandaag afgelegd.

Zie hier een impressie: http://youtu.be/MvHaj8X8tFQ

Als rasechte liefhebber van krijsende atmosferische motoren met extreem hoge toerentallen, gaat dit nog wel even wennen worden. :roll: Maar goed, voorlopig even het voordeel van de twijfel dan maar. :|



Gebruikersavatar
Veloce
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 1561
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 14:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Veloce » wo jan 29, 2014 21:14

Hier een vergelijking tussen het geluid in 2013 en 2014. In het begin alleen maar beelden van vandaag en gisteren, daarna worden er wat beelden van 2013 (ook op Jerez) in gemonteerd.

http://www.youtube.com/watch?v=z9OYmVw2QjA


'65 Giulia 1600 Super
'03 156 3.2 GTA SW

Arrivederci:
GTV 3.0 V6 24v '98
Giulia Super '74 & '76
75 TS '88 & '89 & 75 TB '87
Alfetta 2.0 Berlina '81
Spider 2.0 Veloce '86
155 2.5 V6 12v Savali '92
164 2.0 V6 TB '95
166 2.0TS '98

Gebruikersavatar
Lamosca
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 3790
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 10:43
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Bericht door Lamosca » wo jan 29, 2014 22:28

Veloce schreef:Hier een vergelijking tussen het geluid in 2013 en 2014. In het begin alleen maar beelden van vandaag en gisteren, daarna worden er wat beelden van 2013 (ook op Jerez) in gemonteerd.

http://www.youtube.com/watch?v=z9OYmVw2QjA
Tja Rik, de verschillen zijn schokkend. En het verschil was nog gekker geweest als je het geluid van pak 'em beet 7 a 8 jaar geleden er naast had gezet. Met max 19 tot 20000 rpm's.

Maar goed het is niet anders. We zullen het toch maar moeten doen met die kunstlongen en hulpbatterijen voortaan! :x



Jurgen62
Senior Member
Senior Member
Berichten: 206
Lid geworden op: ma nov 04, 2013 20:05
Locatie: Leersum

Bericht door Jurgen62 » do jan 30, 2014 00:28

Voordeel van de twijfel lijkt me goed; de heren rijden uiteindelijk nog niet 'flat out'. ;)



Plaats reactie