Ik heb vandaag de testsessies kunnen volgen en ik moet zeggen dat het geluid me redelijk beviel. In Australië wel opgelet maar ook weer niet door de onzedige tijdstippen
Oké, het geluid is in de verste verte niet te vergelijken met een V12/V10/V8 (maar het komt best in de buurt van mijn TB

) maar om het daarom maar verticaal te klasseren en de F1 de rug toe te keren, nee. Zeker niet.
In Australië zijn ze ook niet over de 12.700 rpm geweest en de Renault blokken hebben zelfs de 12.000 rpm niet gezien. Al heeft die ook te maken met die achterlijke maximale fuel injectie van 100 kg/u. Zowat de enige nieuwe regel die ze echt per direct mogen weggooien. Gewoon 100kg fuel en hoe ze die gebruiken zou niet uit mogen maken.
Het optimale toerental (verbruik/power) ligt ook rond de 10.000 à 11.000 rpm dus waarom zouden ze naar de 15.000 rpm doortrekken? Beetje zinloos op dit moment.
Als je dan ook nog eens kijkt wat er op het circuit gebeurd door de wijzigingen dan ben ik best wel fan van het nieuwe concept. KERS vorig jaar was gewoon triestig. 6,7 Seconden was gewoon te zot voor woorden. Nu kunnen ze 1/3 van het circuit gebruik maken van die extra power. In de eerste sessie deze ochtend was het dus ook één drift- en slip-feest. De rijders moeten nu eindelijk weer eens rijden en sturen i.p.v. dat die wagen als een blok op het circuit ligt.
Je ziet dan ook nog eens dat de constructeurs die technologie aan het implementeren zijn in hun auto's en dat is ook weer al even geleden dat er echt technologie naar zowel de supercars als de gewone personenwagens is gegaan. De kans dat er dus extra geld komt van de constructeurs is reëel. Zie naar Honda die volgend jaar ook terug komt omdat het voor hun terug interessant is.
Dan krijgen we terug McLaren-Honda wat best wel prachtige nostalgie is. Martini is ook aan het meespelen. Als nu Ferrari die vleugels nog eens zwart gaat schilderen gaan we nog ergens geraken met de F1

!
De banden doen het ook heel goed wat mij betreft. Niet te veel, niet te weinig grip. Slijtage zit goed en een pak minder van die achterlijke marbles op de baan.
De snelheid is ook meer dan oké. Door het verkleinen van de vleugels is de kans reëel dat we op Monza terug snelheden krijgen die F1 waardig zijn. 360/u zou zeker haalbaar moeten zijn. De teams verwachten ook dat ze tegen het einde van het seizoen 3 à 4 seconden per ronde sneller gaan zijn dan nu. Niet onbegrijpelijk met allemaal die nieuwe technologie en de testrestricties. Dat heeft gewoon tijd nodig om te ontwikkelen.
Al bij al ben ik best positief. V6 met een TB is en gewoon een geweldige combinatie
(maar als ik echt zou mogen kiezen zou ik gewoon overal (dus ook in gewone personenwagens) een lekker oldscool V12 Colombo blok inlepelen
. Die tijd is helaas lang passé)