Twinspark Cup

BTCC, DTM, F1 of Alfa Romeo challenge? Dan is dit het forum om het te plaatsen.

Lamosca
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Contacteer:

Bericht door Lamosca » zo apr 12, 2015 12:34

JimBo schreef:En dan te bedenken dat die Volvootjes die je daar achter ziet staan meereden met dezelfde heat als de Alfa´s, en sommige zelfs redelijk voorin meekwamen! Alleen komt er uit zo´n Volvo echt helemaal geen geluid.

Wat betreft 15inch velgen; in racen gaat het niet om de looks maar om de handling, toch? Ik heb van meerdere coureurs gehoord dat ze liever op een kleinere diameter racen dan wat ze voor straatgebruik op de auto hebben.
Hier nog een paar redenen;

- In 15 inch zijn ook veel voordeligere race bandjes te krijgen.
- De remmen moeten z.g.a. standaard zijn, dus ook weinig ruimte om daarmee stiekem te experimenteren.
- Kleine banden maken simpelweg de bakverhouding korter.
- Met kleine bandomtrek krijg je makkelijker meer temperatuur in de banden.

Het is mij helaas niet gelukt om nog even te gaan gisteren. Het uitlijnen van m'n GTV duurde wat langer dan verwacht.

GTV 3,0 V6 24V 2002 trackday project "Brutus"

Jasper
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Contacteer:

Bericht door Jasper » ma apr 13, 2015 00:06

Ik ben gister de hele dag in Zandvoort geweest. Was er in eerste instantie voor de Mazda-cup waar een maat van mij aan meedoet. De twinspark Cup reed tussen de heats door en beide wisselden elkaar af over de dag heen.

De alfa's, en dan vooral die ouwe guilia's, hadden toch wel het beste geluid 8). Die Japanners was helemaal niks op het gebied van geluid..

Bij de Mazda-cup waren de auto's nagenoeg gelijk (pk, setup en gewicht). Als je iets veranderen wilt, kan het alleen gewisseld worden voor een vooraf bepaald tunings-onderdeel.
Dit was dan ook echt meer vechten, vooral toen het nat werd :twisted:
Het is een leuke race-klasse voor beginners waar meer dan genoeg deelnemers aan mee doen. 43 auto's dit jaar en erg populair ook bij onze oosterburen e.d.

Al met al wel een leuke eerste dnrt dag. Nog een delorean mogen aanschouwen in t echt. Ziet er gaaf uit dat kale rvs bodywork. :P
Bijlagen
IMAG1022.jpg
IMAG1021.jpg
IMAG1016.jpg

''The true story is, Alfa is never ever boring''

Alfa Spider 3.0 V6 L Garage

Lamosca
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Contacteer:

Bericht door Lamosca » ma mar 28, 2016 13:37

Afgelopen zaterdag voor het eerst dit jaar weer het circuit van Zandvoort bezocht. Uiteraard vooral om de Squadra Italia te zien rijden.

Ik kwam trouwens ook nog twee 916 Spiders tegen op het binnenterrein. Van één daarvan bijgaande foto gemaakt. (Iemand van hier?) De andere moet wel bekend zijn. Deze zwarte spider had zowel de registerplaathouder als de Mille Miglia bestickering. :roll:

Ruim voor de eerste race nog even gesproken met Louis Hutzezon Sr. die de laatste puntjes op de "i" aan het zetten was voor de eerste race die z'n zoon reed. Deze snelste 33 van NL gaat echt als een malle en is steevast voorin het startveld te vinden. Geweldig geluid ook, alleen bij gas los hoor je nog het karakteristieke boxer geluid, bij vol vermogen klinkt het meer als een enorme boorhamer. Heb er van genoten iig.

Eerste race aan het eind van de pitmuur gestaan en vooral gekeken naar de gekozen rempunten. Daar heb ik dus nog een lange weg te gaan met m'n hobby rondjes. :oops: Ik rem meestal zo rond het 150 meter bord. Deze mannen hebben niet alleen een véél hogere eindsnelheid omdat ze al meer snelheid meenemen vanuit de Arie Luyendijkbocht (Bos Uit klonk toch mooier) aan het begin van het rechte stuk, daarnaast remmen de meesten pas bij 100 meter en de snelste mannen zelfs nog een stukje later. :roll:

Na de eerste race stonden de motorkappen open in de pitbox bij de H&S Corse 155's, dus kon ik mooi eens een blik werpen op de de voorwielophanging die redelijk goed te zien was langs de versnellingsbak.
Het was de 155 van Serge van Os, waarmee ik vervolgens in gesprek kwam. Aardige kerel die me meteen een paar bruikbare tips gaf om zelf toe te passen. (kom ik later op terug in m'n project topic.)

De MX 5 Cup was overigens ook best aardig om te zien. Wat een enorm startveld en vooral close racing. Het viel me op dat de snelste deelnemers soms al ruimschoots voor het aanremmen van de Tarzan in de begrenzer reed.
Dus één van de MX 5 rijders later gevraagd,...rijden jullie nu gewoon op max toeren daar? Jazeker was zijn antwoord. "We halen onze topsnelheid daar in de 4e versnelling, doorschakelen kost alleen maar tijd en snelheid, dus worden de laatste soms wel 100 tot 200 meter voor het aanremmen maar vol in de toerenbegrenzer afgelegd." :P

De Volvo 360's (Truza is de Zweedse spotnaam overigens) die achter het startveld van de Squadra Italia aan starten, was ook wel grappig om weer een keertje te zien. Ondanks de achterwielaandrijving en soms extreem camber op de voorwielen, zie je dat ze maar niet willen insturen. De Dion achteras icm bladveren, de lichte Nederlandse koets met het loeizware Zweedse gietijzeren B200F blok voorin is zichtbaar een draak in langzamere bochten. Heb het een tijdje af staan kijken in de Audi S bocht en je ziet ze daar enorm ploeteren om het ding fatsoenlijk de hoek om te krijgen. Wel vermakelijk overigens. :)

De andere klassen o.a. Porsche waren ook wel aardig om te zien, maar ik kwam natuurlijk voor de Squadra Italia dus ook de 2e race maar afgewacht en gekeken. Deels v.a. de heuvel op het binnenterrein en vanaf de herstart aan de binnenkant van de Arie Luyendijk bocht. Ook daar geconcludeerd dat men het gas er daar al stukken vroeger op heeft staan, dan ik tot nog toe heb aangedurfd. :x leermomentje dus! :oops:

De herstart werd overigens veroorzaakt door een oliebrandje in een Lancia Beta Monte Carlo. Ik had de vrijwel standaard ogende Monte inclusief semi bejaarde berijder al gespot 's morgens en verwachte op basis van wat ik zag dat hij wel ergens achteraan zou rondrijden. Dat was dus even een flinke vergissing. "Opa" reed nl. voorin mee en knokte zich langs diverse woester uitgedoste en modernere Alfa's.
In de eerste race stopte hij al omdat hij wat vermoede, maar reed na een snelle visuele check toch maar weer verder. De tweede race ging het dus toch mis helaas met een zwartgeblakerde motorruimte en achterzijde tot gevolg. Z'n humeur had er niet onder te lijden, want de glimlach stond nog steeds op z'n gezicht. :wink:
Bijlagen
Squadra Italia.JPG
33 Louis Hutzezon Sr..jpg
Spider gespot.JPG

GTV 3,0 V6 24V 2002 trackday project "Brutus"

evertvandekaa
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky

Bericht door evertvandekaa » ma mar 28, 2016 16:49

Leuk verhaal Hendrik! ^O^

Nu,
Spider 3.0 12v
159 Ti 2.4 jtd
156 1.8 Sportwagon
GT 1.9 JTD 16v circuit project
Ex Brera 3,2 Q4
Ex 33 1.4 ie
Ex 147 19 jtd 16v m jet
Ex 156 sw 19 jtd
Ex gtv 2.0 TS

joost1990
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky

Bericht door joost1990 » di mar 29, 2016 11:37

Leuk verhaal Hendrik! Ik ben er zowel zaterdag als zondag vanaf ca. 2 uur tot het einde geweest, heb je helaas niet gezien :sad:
Het viel mij ook op dat ze op het rechte stuk in de toerenbegrenzer reden, idem voor de Westfields.

Ik vond het wel grappig maar niet mega spannend om te zien. Vooral de crashes waren leuk :@ Paar keer auto's door de grindbakken zien crossen en een BMW die hard tegen de vangrail knalde in de Gerlach bocht.
Het viel mij trouwens ook op dat de Arie Luyendijkbocht behoorlijk rap werd genomen. Ik kreeg na deze dagen heel erg zin om zelf in de auto te stappen en op het circuit te gaan scheuren :D

Spider 2.0 TS Turbo

Maarten916
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Contacteer:

Bericht door Maarten916 » di mar 29, 2016 21:13

Leuk verhaal Hendrik. Je maakt er echt een studie van.
Vraagje: zou leeftijd nog invloed hebben op de prestaties? :?

Floor
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky

Bericht door Floor » di mar 29, 2016 22:33

Maarten916 schreef:Leuk verhaal Hendrik. Je maakt er echt een studie van.
Vraagje: zou leeftijd nog invloed hebben op de prestaties? :?
Alleen die van de banden :wink:

Oo==v==oO
Gib mir Benzin

Plaats reactie