hoe maak je een 916 GTV licht genoeg

BTCC, DTM, F1 of Alfa Romeo challenge? Dan is dit het forum om het te plaatsen.

Gebruikersavatar
Carlo
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 7771
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 22:12

Re: hoe maak je een 916 GTV licht genoeg

Bericht door Carlo » zo nov 24, 2019 21:57

Tosoni schreef:
zo nov 24, 2019 21:10
Gewicht is niet alles in de racerij. Stijfheid doet ook heel veel...

En daar blinkt de GTV dan wel weer in uit door al die extra delen. Ik kon mijn 145 opkrikken, maar dan bleef de achterkant gewoon op de grond staan. Met de GTV kan je vrij eenvoudig de hele zijkant opkrikken.
Dat heeft niet perse te maken met stijfheid vd carosserie (dan zou die wel heel slap zijn), maar wel alles met de progressiviteit van de vering (en die is makkelijk aan te passen).

En ook dat het zwaartepunt vd 916 thv het voorste krikpunt ligt natuurlijk. Als je 'm daar opkrikt is het logisch dat beide wielen omhoog gaan.


Alfa GTV V6 Turbo '95 GT28R
Range Rover 2.4TD => 3,5 V8 '86 4drs.
Range Rover V8 4,3L '75/'91 (Laswerk 100%!)
Range Rover V8 3.5L '74 (in opslag)
Mini 1380 '81 (100PK)
Daihatsjoe Charade '98
Dodge WC62 6x6 '43 (Under Construction)

Gebruikersavatar
Carlo
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 7771
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 22:12

Re: hoe maak je een 916 GTV licht genoeg

Bericht door Carlo » zo nov 24, 2019 22:18

jdw75 schreef:
zo nov 24, 2019 20:48
Carlo schreef:
zo nov 24, 2019 13:02
En de 156 is standaard ook al makkelijk 100 tot 150kg lichter dan een 916.
En dat is eigenlijk wel heel vreemd voor een 4drs tov een coupe carosserrie..
Op zich toch ook weer niet. De 916 werd gelijktijdig als coupe en spider ontwikkeld. Ik denk dat er daardoor onderdelen als dorpels en dwarsverbindingen zwaarder zijn als bij modellen waar dit niet zo is. Nu draagt de GTV eigenlijk een hoop gewicht mee wat voor de Spider noodzakelijk was. Waarom zou je anders een coupé zo zwaar maken. De 145/146/155 waar een deel van de basis vandaan komt zijn allemaal niet zo zwaar toch?
Dat is ook altijd mijn verklaring geweest waarom een Gtv zo zwaar is..

En daardoor valt ie wat mij betreft af voor de TS-cup. Ik zou voor de lichtste TS gaan, een 145.
Een goed ontworpen rolkooi lost de eventuele achterstand in stijheid vd corosserie makkelijk op.
Ik denk dat je dan een TS-racer kan bouwen van rond de 950-1000kg.


Alfa GTV V6 Turbo '95 GT28R
Range Rover 2.4TD => 3,5 V8 '86 4drs.
Range Rover V8 4,3L '75/'91 (Laswerk 100%!)
Range Rover V8 3.5L '74 (in opslag)
Mini 1380 '81 (100PK)
Daihatsjoe Charade '98
Dodge WC62 6x6 '43 (Under Construction)

Gebruikersavatar
Carlo
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 7771
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 22:12

Re: hoe maak je een 916 GTV licht genoeg

Bericht door Carlo » ma nov 25, 2019 10:08

fvwezel schreef:
vr nov 22, 2019 21:25
Carlo, hoe maak je een 916 GTV licht genoeg voor de Twinspark cup? :gtv
Even het regelement er bij gepakt. Daar staat alles in en je mag dus bijna nixx, dus dat is makkelijk zat.

Mijn keus een rechts gestuurde, laat model, 145QV = meeste vermogen icm minste eigen gewicht.



http://www.twinsparkcup.nl/reglement/


Alfa GTV V6 Turbo '95 GT28R
Range Rover 2.4TD => 3,5 V8 '86 4drs.
Range Rover V8 4,3L '75/'91 (Laswerk 100%!)
Range Rover V8 3.5L '74 (in opslag)
Mini 1380 '81 (100PK)
Daihatsjoe Charade '98
Dodge WC62 6x6 '43 (Under Construction)

Gebruikersavatar
fvwezel
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: vr nov 16, 2018 07:01

Re: hoe maak je een 916 GTV licht genoeg

Bericht door fvwezel » ma dec 02, 2019 11:40

Allen hartelijk bedankt voor jullie reacties. Zal nog eens goed nadenken over mn keuze.
Eerst maar eens een racelicentie gaan halen.
Ik zag wel in Engeland dat er 2 mee racen maar misschien is dat reglement net anders.
Wel raar dat er op vermogen wel eenheid is maar niet op gewicht.
De GTV zou toch juist in de bochten voordeel hebben met zn licht meesturende achteras? Maar op het rechte stuk en accelratie wat laten liggen door gewicht?



Gebruikersavatar
Tosoni
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 5900
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 01:52
Locatie: Landsmeer

Re: hoe maak je een 916 GTV licht genoeg

Bericht door Tosoni » ma dec 02, 2019 12:31

Gewicht is het grootste probleem van de gtv. Je ziet wel dat ze vaak op de 155 de achterbrug van een 916 zetten. Maar dat is denk ik alweer buiten het regelement van de twinspark cup.

Overigens zou ik wel overwegen, als je toch mee wil racen in de twinspark cup, om naar de 156 te gaan kijken die nu te koop staat.


Cordiali saluti, Branco.

==================

Voor de fun:
2001 Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v - GTV348
1997 Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v Trackday - GTV500

Daily:
2009 Alfa Romeo MiTo 1.4TB 155pk Distinctive

Gebruikersavatar
Carlo
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 7771
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 22:12

Re: hoe maak je een 916 GTV licht genoeg

Bericht door Carlo » ma dec 02, 2019 14:31

fvwezel schreef:
ma dec 02, 2019 11:40
De GTV zou toch juist in de bochten voordeel hebben met zn licht meesturende achteras? Maar op het rechte stuk en accelratie wat laten liggen door gewicht?
Die meesturende achteras is leuk maar in een bocht is gewicht net zo goed een handicap als bij acceleratie... :|

Minimale gewicht van de GTV aan de finish(!!) is volgens regelement 1180kg met lege tank en incl. afgetrainde(??) coureur met volle blaas.

Maw 1180kg min coureur van 90kg is dus een minimaal gewicht van 1090kg.

Nu weegt een GTV TS zo'n 1340kg. Je mag dus 250kg verwijderen.
Lijkt me niet dat dat lukt als je uitsluitend het interieur mag weghalen... Voor de rest moet de auto origineel blijven op veren, dempers (maar schroefsets ook niet toegestaan) en nog wat details na.


Alfa GTV V6 Turbo '95 GT28R
Range Rover 2.4TD => 3,5 V8 '86 4drs.
Range Rover V8 4,3L '75/'91 (Laswerk 100%!)
Range Rover V8 3.5L '74 (in opslag)
Mini 1380 '81 (100PK)
Daihatsjoe Charade '98
Dodge WC62 6x6 '43 (Under Construction)

Gebruikersavatar
Tosoni
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 5900
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 01:52
Locatie: Landsmeer

Re: hoe maak je een 916 GTV licht genoeg

Bericht door Tosoni » ma dec 02, 2019 21:16

Carlo schreef:
ma dec 02, 2019 14:31
Je mag dus 250kg verwijderen.
Dat is een flinke afslank kuur. :x

Alleen dan kom je bij de twinspark cup met een ander probleem:

"Onderdelen lichter maken door middel van materiaal verwijderen is niet toegestaan."


Cordiali saluti, Branco.

==================

Voor de fun:
2001 Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v - GTV348
1997 Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v Trackday - GTV500

Daily:
2009 Alfa Romeo MiTo 1.4TB 155pk Distinctive

Gebruikersavatar
Carlo
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 7771
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 22:12

Re: hoe maak je een 916 GTV licht genoeg

Bericht door Carlo » ma dec 02, 2019 22:42

Tosoni schreef:
ma dec 02, 2019 21:16
Carlo schreef:
ma dec 02, 2019 14:31
Je mag dus 250kg verwijderen.
Dat is een flinke afslank kuur. :x

Alleen dan kom je bij de twinspark cup met een ander probleem:

"Onderdelen lichter maken door middel van materiaal verwijderen is niet toegestaan."
Zoals ik al schreef: zal niet gaan lukken met uitsluitend interieur verwijderen.... O-)


Alfa GTV V6 Turbo '95 GT28R
Range Rover 2.4TD => 3,5 V8 '86 4drs.
Range Rover V8 4,3L '75/'91 (Laswerk 100%!)
Range Rover V8 3.5L '74 (in opslag)
Mini 1380 '81 (100PK)
Daihatsjoe Charade '98
Dodge WC62 6x6 '43 (Under Construction)

Gebruikersavatar
Tosoni
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 5900
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 01:52
Locatie: Landsmeer

Re: hoe maak je een 916 GTV licht genoeg

Bericht door Tosoni » di dec 03, 2019 23:31

Carlo schreef:
ma dec 02, 2019 22:42

Zoals ik al schreef: zal niet gaan lukken met uitsluitend interieur verwijderen.... O-)
Dat is 1 ding wat zeker is... Ik ben wat verder gegaan dan interieur en heb er nu 150kg uit. Komt nog wel wat bij van het airco systeem, maar daarna... Dan wordt het vrij rigoureus door de bedrading gaan en op zoek naar lichtere kunststof/carbon panelen... :roll:


Cordiali saluti, Branco.

==================

Voor de fun:
2001 Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v - GTV348
1997 Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v Trackday - GTV500

Daily:
2009 Alfa Romeo MiTo 1.4TB 155pk Distinctive

Gebruikersavatar
Carlo
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 7771
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 22:12

Re: hoe maak je een 916 GTV licht genoeg

Bericht door Carlo » do dec 05, 2019 07:21

Tosoni schreef:
di dec 03, 2019 23:31
Dan wordt het vrij rigoureus door de bedrading gaan en op zoek naar lichtere kunststof/carbon panelen... :roll:
Maarja, dat mag dus niet volgens het regelement...


Alfa GTV V6 Turbo '95 GT28R
Range Rover 2.4TD => 3,5 V8 '86 4drs.
Range Rover V8 4,3L '75/'91 (Laswerk 100%!)
Range Rover V8 3.5L '74 (in opslag)
Mini 1380 '81 (100PK)
Daihatsjoe Charade '98
Dodge WC62 6x6 '43 (Under Construction)

Gebruikersavatar
Tosoni
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 5900
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 01:52
Locatie: Landsmeer

Re: hoe maak je een 916 GTV licht genoeg

Bericht door Tosoni » vr dec 06, 2019 23:35

Nope. Bedradig wel maar panelen niet nee.

Maar ik rij ook niet rond in het twinspark veld. Iets met een v6 enzo. :P

Gok zo maar dat hij te zwaarlijvig is om competitief mee te doen eigenlijk. GTV is leuk als trackday of eenheidsklasse, niet als je het op moet nemen tegen 75, 155, 156 147 challenge auto's.


Cordiali saluti, Branco.

==================

Voor de fun:
2001 Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v - GTV348
1997 Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v Trackday - GTV500

Daily:
2009 Alfa Romeo MiTo 1.4TB 155pk Distinctive

Plaats reactie