Het is zeker jammer, ja. Maar gewoon geen ontkomen meer aan. En daarnaast, vroeger waren er ook Turbo's. In een tijd dat de halve auto-industrie alleen nog maar turbomotoren levert is het vreemd dat de koningsklasse stug blijft vasthouden aan de atmosferische motor. De oude V10's waar men naar terug wil zijn ook maar 15 jaar beschikbaar geweest, maar die hadden tenminste wel een geweldig geluid. Daarvoor waren het louter V8's en daarvoor dus 4/6/8-cylinder Turbo's. Dat was toen wel een stuk spectaculairder dan nu, dat is wel jammer. Maar toen hoorde je echt niemand klagen over het geluid van die turboblokken. Het is gewoon een tijdsbeeld, de sport mot vooruit om ook de toppositie op het gebied van innovatie bast te blijven houden. Zelfs in de IndyCars rijden ze al met turbomotoren!
Maarja, wil je nog écht gave motorgeluid horen, dan ga je toch naar de oldtimerraces? Ik ga regelmatig naar Spa om daar dergelijke klasses te bewonderen, historische Le Mans-racer, oude Ferrari's, ex-DTM-auto's en dat soort werk. Helemaal briljant om te horen, gaaf toch dat er mensen zijn die deze dingen nog op de baan houden.
Ik was zelf ook eerst enorm teleurgesteld toen het nieuws naar buiten kwam, vond het jammer en vreesde een beetje voor een soort van WRC-achtrig gebeuren. Die auto's klinken ook allemaal als stofzuigers vind ik. WTCC idem, hoewel atmosferisch klinken die auto's ook saai. En om nou te zeggen dat ik de huidige 2.4 V8's van de afgelopen jaren zo spannend vond....niet echt eigenlijk. Je hoorde gewoon dat die blokken enorm afgeknepen werden om het 3 races vol te kunnen houden. 750pk uit een 2.4, wat een lachertje man. Zonder die restricties halen ze daar het twee-/driedubbele uit.
Ik ben overigens wel positief verrast als ik eerlijk moet zijn. Ik vreesde zoals gezegd voor een soort stofzuigergeluid, maar dit klinkt toch wel gaaf. Bekijk/beluister het filmpje nog waar eens op 1:42min, dat klinkt toch wel lekker.
Ferrari heeft overigens al aangegeven dat deze nieuwe motorregelementen ook de deur naar andere autosportklasses voor hun opent, zoals de LMP1/2-klasse op Le Mans/WEC. Dus stel dat de FIA lastig zou gaan doen over deze test, dan kunnen ze altijd nog zeggen dat het geen F1-test was maar een LMP1/2-test of iets dergelijks.
McLaren zal uiteraard precies 't zelfde trucje toepassen, die zullen ongetwijfeld zo'n motor in een MP4-12C of P1 gehangen hebben en hiermee, als dan niet 's nachts, hun testrondjes mee maken. Mercedes heeft nog wel ergens een (oude) DTM-auto staan met middenmotor waar dat blok in past. Maar hoe Renault dit gaat doen? Wellicht op de achterbank van een Clio?

(Zou mooie opvolger zijn voor de oude Clio V6)
Je ziet op dit screenshot ook duidelijk een airscoop bovenop het dak, dan kan dus echt geen toeval zijn dat de F1-luchthapper daar ook zit.
[ external image ]